Естетотерапія
«Без надійної емоційної основи не можливе не тільки успішне, а й взагалі нормальне навчання. Відсутність єдності емоційного виховання й пізнання світу - одне з найнебезпечніших джерел байдужого ставлення до знань і зрештою небажання вчитися» В.О. Сухомлинський.
Із цим твердженням важко не погодитися, особливо, коли мова йде про дітей з інтелектуальними порушеннями. Успішному вирішенню проблеми, що розглядається, сприяє психологічний мікроклімат на уроці, мотивація навчання, як передумова успішного уроку, психологічна культура учителя, реалізація особистісного підходу в освітньому просторі, забезпечення педагогічної підтримки школяра, корекції пізнавальних процесів, - адже до кожної дитини є десятки ключів, і все залежить від того, як повернути той чи інший ключ. Ця мета досягається завдяки естетотерапевтичному впливу на особистість.
Ідеться про необхідність актуалізації емоційно-чуттєвої, естетичної складової розвитку особистості, що забезпечує пошук та визначення найбільш оптимальних і комфортних для індивідуальності форм, методів, засобів та прийомів її «входження» в інформаційно-освітній простір сучасного середовища. У широкому розумінні, естетотерапія - це не тільки лікування, але й профілактика, психогігієна, психолого-педагогічна культура спілкування та взаємодії дорослих і дітей. У вузькому - це налагодження природної гармонії дитини із самою собою та оточуючим соціально-культурним середовищем за допомогою різноманітних соціальних та природних засобів естетичного впливу на емоційно-чуттєву сферу дитини. Це - кваліфікована психолого-педагогічна допомога дітям з проблемами психофізичного та соціального розвитку, важливий елемент усієї системи їхнього розвитку та виховання. Естетотерапевтичний ефект у педагогічному процесі має двовимірний характер впливу на обох суб'єктів діяльності: творча самоактуалізація при взаємодії дитини й дорослого, поєднує можливості кожного віку: дозволяє досягти максимального результату - формування цілісної особистості вихованця та удосконалення її у педагога (О. Ніколаєва).
Естетотерапія- інтегроване психологічне поняття, яке об'єднує дві складові: «естетичне» (з грецького чуттєвий) та «терапія» (з грецького лікування). Це своєрідне педагогічне лікування дитячої душі за допомогою різноманітних засобів впливу на емоційно-чуттєву сферу дитини (гра, спілкування, мистецтво, природа, рух тощо). Передбачає усунення емоційного дискомфорту через емоційно-чуттєвий вплив.
У своїй педагогічній практиці використовую такі напрямки естетотерапевтичного впливу на учня:
- ароматерапія;
- музикотерапія;
- пісокотерпія;
- кольоротерапія;
- кінезітерапія;
- фототерапія.
Ароматерапія - використання різних запахів, що стимулюють життєву активність. (За О.А. Федій)
На уроках словесності при роботі з дітьми з інтелектуальними порушеннями ароматерапію використовує постійно, паралельно розповідаючи дітям про властивості ароматів. При поганій адаптації до нових соціальних умов - дуже корисний лимон, при агресіях - потрібно вдихати запах лаванди та ладану, при апатії допоможе ялівець, лаванда - стимулює роботу головного мозку, допомагає зосередитися, евкаліпт - попереджує перенапруження (ці аромати можуть супроводжувати увесь урок). При подоланні комплексу «Я поганий» та «У мене нічого не вийде» рекомендують вдихати аромати базиліку, герані, апельсину та кориці. Жасмин - покращує настрій. Запах герані захищає дитину від простуди та допомагає зробитися розумним і рухливим. Трояндове масло підвищує можливості думки та збільшує швидкість мислення. На уроках використовую ряд вправ для забезпечення ароматерапевтичного ефекту:
дихальні вправи;
вправи з метою релаксації;
вправи для асоціативної пам'яті «Чим пахне осінь? зима? літо?» тощо;
елементи сугестії.
Вправи з використанням ароматерапії та елементом сугестивного впливу:
«Закрийте очі і вдихніть на повні груди цей легкий аромат м'яти. Ви відчуваєте, як кожна клітиночка вашого організму радіє стану невагомості. Ви подумки піднімаєтеся все вище і вище... І ось ви уже серед соковитого українського різнотрав'я. Довкола співають пташки, десь неподалік біжить вода, і пахне м'ята. Вам приємно і затишно в обіймах природи, ви вкотре вдихаєте аромат м'яти (вдих - видих)... Ви повністю відпочили і готові повернутися до класної кімнати. Відкривайте очі». (Під час уроку ЛРК).
«Закрийте очі... Уявіть себе маленьким Тарасом. Вдихніть на повні груди аромат свободи. Це пахне полин - корінний житель степу. Саме він відновлює сили, заспокоює, підвищує розумову діяльність, корегує емоційну і фізичну активність. Вам подобається блукати поміж бур'янами, але час повертатися додому. Мама буде хвилюватися. Ви вкотре торкаєтеся щокою верхівок полину, вдихаєте наповну (вдих-видих)... І повертаєтеся додому. Відкривайте очі. Тут вас зустрічає село...». (Під час вивчення дитинства Т.Г.Шевченка).
Робота учня над ілюстрацією до поезії Т. Г. Шевченка «Тече вода з-під явора»
Підсилити ароматерапевтичний вплив допомагає музика. Зокрема, включення відповідної мелодії, яка б зменшила почуття тривоги, невпевненості у собі (Бетховена «Мазурки» і «Прелюдії», Штрауса «Вальси», чи «Мелодії» Рубінштейна). Музика панує над нашими емоціями, які навіть перемагають фізичну біль. Музикотерапія має важливе місце при роботі з дітьми з інтелектуальними порушеннями. Музикотерапія - практика використання звуків, мелодій для відновлення рівноваги емоційного і покращення фізичного стану людини. З цією метою розроблено ряд класифікацій музичних композицій, які є важливим інструментом впливу на емоційно-вольовий стан учня.
На уроках словесності я користуюся «музичною аптечкою».
«Музична аптечка»
Для зменшення роздратованості, розчарування і для підвищення почуття своєї приналежності до великого життя природи, частиною якої ти є.
Й. С. Бах Кантата № 2. Л.-В. Бетховен «Місячна соната». С. Прокоф'єв «Соната ре мінор».
Для зменшення почуття тривоги, невпевненості у собі:
Л. Бетховен «Мазурки і прелюдії». Штраус «Вальс». Рубінштейн «Мелодія».
Для загального заспокоєння, умиротворення і погодження з життям у тому вигляді, яким воно є:
Л. Бетховен Шоста симфонія, 2-а частина Й. Брамс «Колискова». Шуберт «Аве Марія». Шуберт «Анданте із квартету». Ф. Шопен «Ноктюрн соль мінор». Дебюссі «Місячне світло».
Для зменшення озлобленості, заздрості до успіхів інших людей:
Й. С. Бах «Італійський концерт Гайдн Симфонія № 93, Ре мажор «Лондонська». Сібеліус «Симфонічна п´єса «Фінляндія».
Для зняття емоційних симптомів, гіпертонії і напруги у стосунках з іншими людьми:
Й. С. Бах Концерт ре мінор для скрипки. Барток Соната для фортепіано. Брукнер Mecca мі мінор. Й. С. Бах Кантата № 21. Барток Квартет № 5
Для зменшення головного болю, пов'язаного з емоційним перенапруженням:
Л. Бетховен «Фіделіо». В. Моцарт, «Дон Жуан». Ф. Ліст «Угорськарапсодія № 1». А. Хачатурян Сюїта «Маскарад» Гершвін, «Американець у Парижі».
Для підвищення загального життєвого тонусу, покращення самопочуття:
Й. С. Бах Прелюдія І фуга ре мінор. Л. В. Бетховен увертюра «Егмонт». П. І. Чайковський "Шоста симфонія", 3-а частина. Ф. Шопен «Прелюдія».
Якщо розглядати лікувальні властивості музики із точки зору ритму, то можна говорити про те, що у природі кожен її елемент має визначений ритм свого руху - так кожен орган людини працює у своєму ритмі. Відповідно його рух співпадає із ритмом деяких музичних інструментів. Коли організм хворіє - ритм роботи органів порушується і, коли дати тілу послухати певну ритмічну мелодію, тоді можна налаштувати ритм хворого органу на здоровий режим. І таким чином вилікувати недугу.
Медики встановили, що струнні інструменти найбільш ефективні при хворобах серця. Кларнет покращує роботу кровоносних судин, флейта надає позитивний вплив на легені і бронхи, а труба при радикулітах і невритах. Але серед музичних інструментів можна виділити лідера по впливу на стан людин, це - орган.
Кожен урок з дітьми з інтелектуальними порушеннями повинен включати рухову активність учня. Тому використовую кінезітерапію на своїх урох словесності.
Кінезітерапія- лікування засобами руху, руховою активністю та природними функціями людини. (Л.Бонєв, П. Слинчев). Використання кінезітерапії може стати ефективним засобом подолання сучасного стану загальної гіподинамії у дітей, «закутих партами» та тривалими статистичними заняттями. З іншого боку, кінезітерапія дає можливість гармонізувати загальний розвиток особистості сучасної дитини, яка часто перебуває у стані інтелектуального перевантаження. В умовах спеціальної школи це є обов'язковою умовою ефективного уроку. Десь на 15-20 хвилині уроку учитель спостерігає втомлюваність учнів, а відтак - робота не в повну міру, а то і зовсім не сприйняття навчального матеріалу.
У своїй роботі використовую як динамічні паузи, так і «навчання в русі»:
- «Напиши слово тілом».
- «Піраміда позитивних думок».
- «Бурулька на сонці».
- «Пальчикова гімнастика».
- «Створи абетку здоров'я».
- Вправи для очей. «Слідкуй за м'ячем».
- Робота з офтольмологічним тренажером.
Офтольмологічний тренажер
Такі завдання сприяють формуванню акмеологічного освітнього простору та розвитку емоційного інтелекту, які є вкрай необхідними для соціалізації учня з інтелектуальними порушеннями:
«А тепер просто з учнівських місць за допомогою уявних крил, підлетіть максимально високо - високо і приземліться уже у світі казки...» (Динамічна пауза під час вивчення казки «Фарбованмий Лис» І. Я. Франка).
По різних куточках класу на аркушах відповідного кольору (наприклад, помаранчевого кольору, який покращує настрій, енергетично підживлює людину; незамінний у стресових ситуаціях) розвішані узагальнюючі тезові поняття відомого учнями матеріалу. Діти шукають очима, а потім по-черзі підходять і знімають той аркуш, тезу якого можуть розширити. По черзі клеять аркуші на дошку, до назви таблички «Я вже знаю», роблячи відповідні короткі повідомлення. Таким чином утворюється табличка, яка допомагає активізувати знання учнів, додати віри у власні сили і забезпечити активну рухову діяльність на уроці.
«А тепер піднесіть руки до гори і спіймайте уважність, наполегливість, творчість. Подаруйте їх сусідові по парті. Сядьте рівно. Продовжимо урок». (Динамічна пауза під час підготовки до контрольного диктанту).
«Коло друзів». (Діти стають у коло, по черзі торкаються долонькою до долоньки сусіда, говорячи те, що знають з теми уроку. Можна користуватися маячками,розвішаними по класі, чи сенсорними хрестами).
Вправа «Гора позитивних думок»
Важливе місце у моїй роботі належить пісочній терапії. Пісокотерапія - складова терапії засобами мистецтва та глибинної психології (К. Юнг).
Я розробила власне бачення роботи з піском, адаптувала до специфіки завдань спеціальної школи і вже не перший рік реалізую на уроках словесності та в позаурочний час. Це використання пісочного письма та пісочного малювання, в тому числі кольоровим піском під музичний супровід.
Така робота передбачає виконання вправ з піском на різних етапах уроку: для оптимістичного налаштування на урок («Намалюй настрій», «Зобрази свої сподівання на урок»), актуалізації опорних знань та умінь учнів (діти зображують на піску, як підкреслюється підмет, присудок, обставина...), під час вивчення та всебічного аналізу навчального матеріалу «Пісочне перевтілення» (зображення схеми речень зі звертаннями) - діти тренуються, а вже правильний варіант записують у зошити. Доцільними є вправи на піску і на підсумковому етапі уроку («Кольорова доріжка вражень», «Самооцінювання», «Музикомалювання»).
Робота з кольоровим піском сприяє корекції емоційно-вольової сфери, оскільки кожен колір має своє значення і свій спектр впливу на чуттєву сферу людини. Кольоротерапія - використання кольорової гами з метою позитивного впливу на емоційно-чуттєву сферу людини.
Малювання кольоровим піском на вільну тему для зняття психологічного напруження
За даними вчених, колір якісно і комплексно впливає на психофізичний стан, психічний статус (емоційний стан, активізованість, психічна напруга). Так, жовтий - веселий, комунікабельний і в той же час і такий, що посилює увагу, світло-синій колір - збуджує інтелектуальну активність, червоний - надає швидкості частоті пульсу і диханню, помаранчевий наповнює наші тіла життєвою енергією та дає сили, сірий колір - несе із собою повний спокій, зелений - вирівняє настрій, фіолетовий відомий своєю магічною силою, також це колір пізнання та відкриттів. Білий - означає чистоту, духовне відродження.
«Відтворити кольоровий зміст вірша за допомогою кольорових доріжок на піску».
Наприклад:
Садок вишневий коло хати, (Зелена. Червона. Біла).
(Зелена доріжка - колір саду; червона доріжка - колір вишень; біла - колір української оселі тих часів).
Хрущі над вишнями гудуть.(Коричнева.Червона).
(Коричнева доріжка - такого кольору хрущі; червона доріжка - колір вишень).
Домашнє завдання задається на картках улюбленого кольору чи відповідно значення (зелений - заспокоює, червоний підвищує працездатність та відчуття самовпевненості, жовтий - стимулює мозкову діяльність і моторику, уяву; помаранчевий - покращує натрій, виводить із стану депресії. Кому що потрібно, і дивлячись, яке завдання).
Важливою складовою процесу соціалізації дітей з інтелектуальними порушеннями є фототерапія. Фототерапія - це своєрідний засіб самовираження, самопізнання, соціалізації та емоційно-чуттєвого виховання людини. (Копинін А.І.) Фототерапія передбачає роботу з готовим матеріалом, або створенням оригінальним авторським знімком. Основним змістом фототерапії є створення або сприймання фотографічних образів, яке доповнюється обговоренням та різними видами корекційної та творчої діяльностей (рух, танці, образотворча діяльність, художній опис).
Одним із улюблених видів роботи для моїх учнів є показ фотографії з певною розповіддю. Окремим блоком можна виділити роботу з сімейним фотоальбомом. Діти люблять розглядати власні альбоми, супроводжуючи цей огляд досить емоційним, яскравим коментарем. Аналіз фотосвітлин, розміщених у фотоальбомах дає можливість стверджувати про аблосютну більшість саме позитивних, яскравих, «щасливих» моментів, що їх фіксує у нашому житті фотооб'єктив. До таких моментів хочеться повернутися, згадати, ще раз пережити їх за допомогою фотографії. Тому такі теми життя, як «Мій день народження», «Новий рік», «Ми на відпочинку» стають улюбленими темами саме дитячого перегляду фотоальбомів. Естетотерапевтичний та адаптаційний ефект цього виду діяльності є очевидний.
Приклади роботи з учнями спеціальної школи
«Літературний конструктор» (дітям потрібно співвіднести пам'ятники письменникам рідного краю з прізвищами, кому їх встановлено, назвати твори). Для реалізації фототерапії підбираються такі пам'ятники, до яких були здійснені екскурсії класом, адже однією з основних психолого-педагогічних функцій фототерапії є оживлення в пам'яті спогадів та повторне їх переживання.
«Фотогазета». Створення тематичної фотогазети з власними фотографіями і підписами до них. Фото можуть бути використані як принесені з домашніх фотоархівів, так і ті, що діти фотографували власноруч. (Так на уроці розвитку мовлення під час написання твору-опису людини, діти приносили фотографії своїх мам. Ми прямо на уроці робили газету з фотографій і вони слугували мотиваторами до роботи. Схожу роботу проводила під час підготовки до твору-опису домашніх улюбленців, твору-розповіді «Як і провів канікули».
«Фотожиттєпис класу». Ведення щоденника важливих подій класу, висвітлених фотографіями, зроблених дітьми власноруч, чи взятих із загальношкільного архіву. Переглядаючи такий фотощоденник, діти повторно проживають позитивні моменти, адже там радісні моменти шкільного життя: свята, змагання, відкриті уроки, зустрічі. Спрацьовує асоціативна пам'ять, коли дивлячись фото з певного уроку, дитина пригадує вправу, яку виконував і правило до теми.
Фотожиттєпис класу
«Класний куточок». У кабінеті є тематична зона, де висвітлюється життя класу, досягнення на уроках, зокрема найважливіша подія тижня у фотографії.
Класний куточок учнів 5 класу «Лідер»
«Подарунок для бабусі» (вправа з «Творчого щоденника»). Учню потрібно вклеїти фото доробленого подарунку для своєї бабусі (за змістом повісті-казки «Аля в країні Недоладії» Галини Малик). Дана вправа на розвиток асоціативної пам'яті. Дивлячись на фото, діти і через деякий час згадають зміст казки і те, що потрібно всі справи доробляти до кінця.
Вправа «Подарунок для бабусі»
Музика, колір, рух, аромат, фотографія, пісок на уроках розвивають емоційний інтелект дитини, що є пріоритетним завданням в реформі нової української школи, тому занесення естетотерапії до скарбнички педагогічних технологій інноватора ХХІ століття є доцільно виправданим і вмотивованим. Використання ж естетотерапії під час роботи з дітьми з інтелектуальними порушеннями сприяє соціалізації та подальшій адаптації таких дітей.