Проєкт "Творчий щоденник"

     Сучасний урок з дітьми з інтелектуальними порушеннями будується на основі особистісно-орієнтованого підходу, що забезпечує реалізацію навчальних потреб учнів. Такий урок включено в систему охоронно-педагогічного режиму. На ньому створюються найсприятливіші умови для охорони ослабленої нервової системи і психіки дитини. Навчальна діяльність кожного учня спрямовується шляхом створення позитивного мікроклімату, атмосфери захоплення і задоволення дітей навчанням. Негативна оцінка і без того обмежених можливостей дитини глибоко травмує її. Тому необхідно створювати ситуації дитячого оптимізму, психічної активності: акцент на найменших успіхах дитини, позитивна оцінка зусиль, які вона доклала для досягнення певних результатів. Педагог повинен здійснювати оцінку саме позитивних якостей праці учня, не зважаючи при цьому на наявні недоліки. Після того, як дитина повірить у свої сили, ці недоліки підлягають спочатку спільному, а потім самостійному виправленню. При правильній організації виховного процесу створені педагогом тимчасові ситуації успіху стимулюватимуть дітей з порушеннями інтелекту до позитивних вчинків та дій, сприяють збереженню позитивних моделей поведінки.

    З цією метою я розробила «Творчий щоденник» для учнів 5 класу для використання на уроках української літератури. На таку ідею мене наштовхнула відома та весь світ канадська художниця Кері Сміт з роботою «Знищ цей щоденник» та учасниця Всеукраїнського вебінару від видавничої групи «Основа» Анастасія Величко з розробкою «Як провести літо з користю». Мій «Творчий щоденник» не має нічого спільного з традиційним читацьким щоденником. Кожна сторінка висвітлює тему уроку і цікаві завдання, які опосередковано, чи безпосередньо торкаються теми та змісту уроку.

     Починається щоденник підписом власника. Кожен учень оформляє її за власним бажанням: дехто вклеює власне фото, підписує, чи висвітлює свій девіз по життю, улюблену цитату з твору.

У «Творчому щоденнику» кількість сторінок відповідає кількості уроків за рік. Такий щоденник має кожен учень класу, де може зреалізувати свої творчі вміння. Це учнівський світ, який кожен творить, як хоче, без правил, без обмежень.

Наприклад, завдання для реалізації діяльності «Письма для себе».

Напиши одне й теж слово багато разів.

(Завдання до теми уроку «Слово в житті людини.Початок словесного мистецтва).

Створи хмару слів за легендою.

(Виразне читання легенди «Як виникли Карпати»).

Чи є речі, які ти не доробив? Напиши про це.

(Галина Малик. Повість-казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»).

Деякі завдання діти виконують удома з батьками. А це дає можливість залучити батьків до школи, і хоч трішечки «занурити» у навчальний простір, що і передбачає реформа нової української школи. Прикладами спільної роботи з батьками можуть слугувати наступні завдання:

Попроси маму записати власноруч назви казок, які ви разом читали в дитинстві, 

підкресли назви улюблених.

ід час вивчення дитинства Івана Франка, казка «Фарбований Лис»).

Попроси друга записати 5 прислів'їв та приказок. Вивчи їх напам'ять.

(Під час вивчення прислів'їв і приказок).

    «Творчий щоденник» дає можливість кожному проявити себе, зреалізуватися і відчути смак «ситуації успіху», а вчителю створити акмеологічнимй простір, адже виконання завдань розраховані не лише для навчальних цілей, а й на корекцію уваги, уяви, мислення, пам'яті. (Наприклад: Поспи зі щоденником і запиши, або намалюй, що тобі приснилось. Після уроку позакласного читання. Оксана Сенатович «Малий віз»).

Цікавим для учнів стало завдання під час уроку «Добро і зло, їхня роль у міфах українців («Берегиня», «Дажбог»):

Намалюй добро!

Цей щоденник передбачає виконання вправ для підвищення самооцінки дитини, виховання віри у власні сили.

Обведи свою руку, адже вона належить талановитій дитині. Напиши про свої таланти.

(ЛРК. Марія Бойко «Мелодії радості»)

Намалюй, як ти уявляєш Хуху.

(За змістом казки В. Королів-Старого «Хуха-Моховинка»)

На сьогодні яскравим прикладом ефективності роботи з «творчим щоденником» є досягнення високої мотиваційності до навчально-пізнавальної діяльності. Саме зацікавленість учнів нестандартними методами навчання дало поштовх до покращення його результативності.

Робота з «Творчим щоденником» насамперед сприяєпідвищенню пізнавальної активності, розвитку розумових операцій, формуванню потреби у спілкуванні, передачі думок, участі в діалогах; спільна робота слабких учнів з сильнішими сприяє розвитку впевненості у власних силах та формуванню адекватної самооцінки, оскільки дитина переживає успіх від отримання високих результатів у процесі спільної діяльності, а її праця не буде приречена на невдачу (за умови правильного оцінювання з боку вчителя); відбувається формування стосунків дитини з іншими членами групи, залучення ізольованих дітей до спільної діяльності; створюється позитивний емоційно-психологічний клімат, який сприяє особистісному самовираженню, самоствердженню та посиленню взаємодопомоги; формуються такі якості дитини, як активність, ініціативність, товариськість. Оскільки одна з головних цілей сучасної школи не допустити втрати мотивації до навчання (якщо діти любитимуть НУШ, любитимуть навчання як процес - це вже буде великий крок у напрямку позитивних реформ нової української школи), - використання «Творчого щоденника» є важливим акцентом в освітньому навчальному просторі.

Реалізовуючи завдання пілотного проекту «Творчий щоденник»,

ПРАГНУ:

заохочувати учнів до пізнання;

прививати інтерес до навчання;

розвивати читацькі навички;

навчити адаптуватися в мовному середовищі;

сприяти емоційній розкутості учнів, їх психологічному комфорту;

розвивати вміння презентувати себе;

виховати емоційно-стійку особистість;

розвивати емоційний інтелект.

Висновки

«Складно не вчити, складно формувати спрагу пізнання».

Юло Вооглайд

Народна індійська мудрість свідчить, що замало привести коня до водопою. Для того, щоб кінь почав пити, потрібно, щоб у нього була спрага. За словами Юло, силу волі дитини виховати не менш важливо, ніж інтерес. Сам інтерес не діє. Спрагу до навчання можна втамувати тільки тоді, якщо є три компоненти: інтерес, воля і віра в себе та інших.

Позитивним результатом своєї роботи вважаю:

1. Забезпечення стабілізуючого впливу на емоційно-вольову сферу дитини з метою створення для неї психологічного комфорту на уроці.

2. Вміння учнів корегувати свою емоційно вольову сферу засобами музикотерапії, кольоротерапії, пісокотерапії, фототерапії, ароматерапії з метою соціалізації та адаптації.

3. Підвищення результативності навчального процесу через використання інноваційних технологій.

3. Формування комунікативної компетентності та читацької грамотності учнів, також здоров'язберігаючої, соціальної компетентностей та продуктивної творчої діяльності.

4. Посилення мотивації до навчально-пізнавальної діяльності на уроках словесності.

5. Вміння учнів презентувати себе.

6. Досвід соціалізації під час роботи в парах та групових формах роботи.

© 2020 Світлана Зайцева. Всі права захищені.
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати