Щоденні п'ять
На сучасному етапі реформування освіти, створення нової української школи, підходи до навчання дітей, тим більше дітей з інтелектуальними порушеннями, дещо різняться, - ми виховуємо компетентнісно зорієнтовану особистість. «Знання - це база для формування стійких умінь, цінностей і ставлення», - зауважила міністерка освіти і науки України Лілія Гриневич під час інтерв'ю Громадському. Реалізувати таку мету може методика «Щоденні п'ять».
Методику «Щоденні 5» застосовують у школах Великобританії, Канади, США, Австралії, сьогодні і в Україні, це - Київський НВК «Новопечерська школа. І хоча її практикують у початковій ланці, абсолютно доцільним і вмотивованим є її використання під час навчання учнів середньої, а то і старшої ланки спеціальної школи. Така методика, в першу чергу, розвиває самостійність. Вона складається з п'яти діяльностей - «Письма для себе», «Читання для себе», «Читання для когось», «Роботи зі словами» і «Слухання», які діти виконують щодня, під час уроків чи групи продовженого дня, під час виконання домашнього завдання. Починається вона з використання 2-3 хвилин на день для кожного виду діяльності. Виникало питання можливості реалізації такого підходу, якщо у вчителя 1-2 уроки на день. На це методика дає чітку відповідь: обов'язковими є щоденні дві діяльності - «Читання для себе» і «Письмо для себе».
Під час виконання моделі «Щоденні 5», необхідно безліч переходів між навчальними блоками - це один із компонентів, який робить цю систему успішною. Фактично, переходи поділяють навчальний блок на маленькі підблоки, посильні для учнів. Ці переходи мають місце тоді, коли в учнів виникає фізична потреба порухатись. Замість голосу слід використовувати маленькі дзвоники, щоб дати зрозуміти, що етап закінчився і що учні мають повернутися до місця загального збору. Доречно пояснити мету такого сигналу: «Діти, послухайте, будь ласка, цей звук (дзвонимо у дзвоник). Протягом усього року ми будемо використовувати цей звук, коли хочемо привернути чиюсь увагу або коли нам потрібно зібрати увесь клас разом».
Працюючи самостійно та в групах за методикою «Щоденні 5», учні навчаються робити вибір, працювати самостійно, розвивають витривалість і відповідальність.
Учитель має час на індивідуальну роботу з учнями, коли всі інші працюють самостійно, в парах чи групах.
Правильно налаштована робота за даною методикою призводить до виховання відповідальної класної спільноти, коли кожний відповідає за себе і за інших, на відміну від тотального контролю вчителя. Діти мають свободу вибору (обирають книгу для читання, тему для письма, місце в класі тощо) і навчаються робити правильний вибір. Використання методики та уроках словесності - це вдале компонування 5 видів діяльності, які завжди можна адаптувати під індивідуальний стиль кожного учителя.
І.Читання для себе.
Для реалізації цього виду діяльності дитина обирає сама, на свій смак, книгу, чи окремий твір, які буде читати, і читає протягом відведеного учителем часу. «Можливість вибору - це потужна сила, яка наділяє учнів відповідальністю за власне навчання, що збільшує мотивацію» (Гембрел, 2011). Як і передбачає методика, я розповіла учням, що є три способи прочитати книгу:
- читай картинки;
- читай слова;
- перекажи історію.
Це є дуже доречним, адже не кожен перекаже прочитане, а читання картинками дає таку можливість.
Під час «Читання для себе» учні виконують завдання для перевірки розуміння й усвідомлення прочитаного. Також цей вид діяльності, як і всі наступні, передбачає самооцінювання. Наприклад, напроти «я сьогодні правильно тримав поставу», «я читав уважно» (та іншого) учень може поставити плюсик.
Бланк для самооцінювання
Я ЧИТАЮ ВЕСЬ ВІДВЕДЕНИЙ ЧАС!
Орієнтовні завдання після прочитання учнями самостійно обраної літератури
1. Прорекламуй прочитане. «Рекомендую прочитати усім, тому що...».
2.Усне ілюстрування прочитаного.
3. Намалюй ілюстрацію до прочитаного. Презентуй для учнів.
4. Що було цікавим під час читання, а що не дуже?
5. Чого вчить прочитаний тобою твір?
ІІ.Письмо для себе.
Письмо можна вводити одночасно із читанням. Що я і зробила. Правила такі самі - змоделювати поведінку, обрати тему. Теми пропонує вчитель - зазвичай не більше п'яти. Вони можуть бути найрізноманітніші: «Як я провів вихідні», «Про що я мрію» тощо.
За «Письмо для себе» оцінки вчитель не ставить, говорячи, що це твій світ, твої думки, якщо не захочеш, ніхто не прочитає. Однак, коли запитувала, хто хоче зачитати - бажаючих було багато. Методикою передбачено, що у кожному класі є діти, які спочатку тільки малюють, і справа вчителя - тактовно запропонувати спочатку просто підписати. «Письмо для себе» також передбачає самооцінювання. Школяр має визначити - чи одразу почав працювати, чи використовував нові слова та правила, чи не заважав іншим тощо. За бажанням використовують приладдя (олівці, фломастери, кольорові ручки), можуть малювати й прикрашати наліпками.
Бланк для самооцінювання
Приклади завдань із «Творчого щоденника» на уроках української літератури у 5 класі для реалізації «Письма для себе»
1. Чи є речі, які ти не доробив? Напиши про це. (Галина Малик. Повість- казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»).
2. Опиши добро! (Намалюй добро!). (Добро і зло, їхня роль у міфах українців. «Берегиня», «Дажбог»).
3.Створи хмару слів за легендою. (Виразне читання легенди «Як виникли Карпати»).
4. Обведи свою руку, адже вона належить талановитій дитині. Напиши про свої таланти. (Урок ЛРК. Марія Бойко «Мелодії радості»).
5. Напиши, як ти допомагаєш батькам. (Народна казка «Ох»).
ІІІ. Читання для когось.
Окрім власне читання чи письма, методика «Щоденні п'ять» навчає і комунікувати. Під час «Читання для когось» діти об'єднуються в пари і разом читають книги (тексти, підручник) та виконують завдання на розуміння та усвідомлення прочитаного, які пропонує учитель. «Читання для когось» передбачає самооцінювання і взаємооцінювання. Наприклад, «ми читали по черзі», «ми допомагали один одному зрозуміти прочитане».
Самооцінювання і взаємооцінювання
МИ ЧИТАЄМО ВЕСЬ ВІДВЕДЕНИЙ ЧАС!
Вправи для реалізації діяльності
«Читання для когось»
Вправа 1. «Що сталося раніше?
Потрібно розташувати наведені цитати у правильному порядку після читання у парі.
Наприклад, цитати з твору Миколи Вінграновського «Первінка» ( 5 клас).
1. «Вибігла мати, городом кульгав дід Рятушняк, здаля щось кричав і собі плакав, плакали й бігли жінки, до яких ще не прийшли чоловіки, а Собака вже повз на животі попереду тата до мами і молотив хвостом по землі, як ціпом». 2. «Але ті дві корови були продані, а третя стояла за возами така, що до неї ніхто і не підходив». 3. «Перукар бере зеленого флакона і під регіт дядьків, що під стінами стоять в орденах та медалях, капає холодними духами Миколці на шию». 4 Собацюра, що влігся неподалечку від них і жовтими вологими очима радісно блищав на Миколу, коли той говорив з Первінкою, встав і собі». 5. «Батько випростався і підніс до очей пригорщу пшениці. Роздивився, понюхав, дав понюхати дідові, дід ще й узяв зернину на зуб - і вони обнялися: Миколчин татко із дідом Рятушняком»
Вправа 2. «Шукачі».
Потрібно знайти цікаву інформацію із запропонованих учителем джерел (підручник, енциклопедія, словник, мережа Інтернет) і представити її перед класом.
Наприклад, з'ясувати, чи занесений лось до Червоної книги України. (За змістом оповідання Є.Гуцала «Лось», 5 клас).
Вправа 3. «Кольоровий аналіз поезії».
Потрібно зробити кольоровий аналіз поезії, малюючи кольорові доріжки під кожною строчкою поезії, відповідно до змісту описаного. Потім разом з учителем співвідносять настрій вірша зі значенням кольорів. Використаних при аналізі..
Наприклад, поезія Т.Г.Шевченка «Садок вишневий коло хати», 5 клас.
Садок вишневий коло хати, (Зелена. Червона. Біла).
(Зелена доріжка - колір саду; червона доріжка - колір вишень; біла - колір української оселі тих часів).
Зелений- вирівняє настрій,заспокоює..
Червоний - надає швидкості частоті пульсу і диханню.
Білий - означає чистоту, духовне відродження
Хрущі над вишнями гудуть.(Коричнева.Червона).
(Коричнева доріжка - такого кольору хрущі; червона доріжка - колір вишень).
Вправа 4. «Співвіднесення».
Після читання в парах учням потрібно виконати завдання на співвіднесення понять (подій, років, осіб та ін.)
Наприклад, співвіднести назви тварин з послідовністю їх відвідування собакою. (За змістом легенди «Чому пес живе коло людей? (5 клас).
ІV.«Робота зі словами».
Психологи стверджують, що якщо дитина не розуміє значення хоча б одного слова у тексті, то далі перестає сприймати весь текст. Тому перед тим, як виконувати певну вправу, чи працюючи з текстом, педагог завжди запитує - чи всі слова зрозумілі? Незрозумілі слова я виписую на дошку або прикріплюю на аркушах паперу на, так званій, «стіні слів». Школяр завжди може «піддивитися» значення нового слова. А починала «роботу зі словами» із найпростішого - знайти незрозуміле слово у словнику, скласти з ним речення, придумати і розповісти про це слово історію. Учні прописують, викладають, виліплюють, розфарбовують, зображають на піску нові слова. Таким чином вивчають українську мову: вчаться правильно використовувати слова в різних ситуаціях, практикуються у правописі, запам'ятовують лексичне значення слів, вчаться добирати синоніми та антоніми і т.д. Під час самооцінювання учень аналізує, наприклад, «чи виконував усе правильно й охайно», «чи може користуватися різними словниками», «чи відразу почав працювати».
Самооцінювання
Вправа 1. «Визбирувач».
Виписати з тексту незрозумілі слова, обговорити з сусідом по парті припущення про їх лексичне значення. Потім звірити за тлумачним словником.
Вправа 2. «Моя асоціація».
Підібрати асоціацію до нового слова у вигляді кількох слів чи намалювати малюнок - асоціацію.
Вправа 3. «Палітра слів».
Записати 10 дієслів до теми «Зима».
Вправа 4. Конкурс.
Конкурс на краще написання власного імені кольоровим піском.
Вправа 5. Кросворд.
Відгадати кросворд зі словами з ненаголошеними е,и в коренях слів, які не перевіряються правилом і їх слід запам'ятати.
Вправа 6. «Торбинка синонімів».
Підібрати синоніми до нового слова. Потім звірити їх за словником синонімів. Скласти речення із одним словом із синонімічного ряду.
V. Слухання
Ця діяльність спрямована на вміння сприймати нові знання на слух. На уроках використовують аудіокниги, уривки з творів під час української літератури та правила під час уроків української мови. Окрім цього діти бачать приклади правильного інтонування речень, вчаться виразного читання, артистичності. Слухаючи учителя, друга чи аудіофайли, виконують завдання на розуміння та інтерпретацію прослуханого, які готує вчитель.
Бланк для самооцінювання
Я працюю самостійно, не відволікаючи інших.
Вправа 1. «Фоторобот».
Учитель прикріплює до дошки портрет чи світлину письменника. Потім зачитує словесні портрети, учні намагаються розпізнати, який співпадає з представленим.
Наприклад: «Кращим учнем він став і в Дрогобицькій гімназії, де йому довелося навчатися. Незважаючи на брак коштів, купляв книжки і збирав власну бібліотеку, яка вже тоді налічувала до півтисячі примірників». (І. Я. Франко).
«Батько письменника пішов із сімї, і виховувала його мама, дідусь із бабусею. Йому було 6 років, коли розпочалася Друга світова війна». (В. Симоненко).
«Це письменник, видавець, громадський діяч, який народився на Полтавщині. Навчався в Полтавській духовній семінарії, потім у Харківському ветеринарному інституті. Працював ветеринарним лікарем» (Василь Королів-Старий).
Вправа 2. «Темна конячка».
Потрібно відгадати персонажа за кількома епізодами з його життя. Учитель зачитує цитати з творів, учні намагаються відгадати про кого йде мова.
Наприклад:
«...увесь був вимазаний чорним глеєм, по всьому обличчю було розмазане багно, наче мокра курка, а на самому носі налипла добра купа бруду, що висіла, мов кишка у індика» (Дяк із твору В. Королів-Старого «Потерчата»).
Він як прийде, залоскоче,
То сміється хто й не хоче.
Тільки де він появлявся,
Зразу плач там припинявся.
(Лоскотон із казки В.Симоненка «Цар Плаксій і Лоскотон»).
«...виглядала вона звичайною: ластовиння на носі, дві кіски, ямочки на щоках. І морозиво любила, як усі. А от вдачу вона мала зовсім незвичайну». (Аля з провісті-казки Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»).
Вправа 3. «Переосмислювач».
Після прослуховування аудіозапису твору учням потрібно записати прикметники для характеристики головного героя.
Наприклад, до уроку з української літератури у 5 класі під час вивчення казки І. Я. Франка «Фарбований Лис».
Лис - пихатий, хвалькуватий, хвастливий, хитрий, зарозумілий, брехливий, необережний.
Вправа 4. «Віршолюб».
Після виразного читання поезії однокласником, потрібно звернути увагу на ритмомелодику вірша, настрій та тему.
Наприклад, під час вивчення поезії «Зірка» Євгена Гуцала, п'ятикласники відповідають на питання «Якого музикального ефекту досягнув автор, накопичивши звуки з і с ?»
Вправа 5. «Я - як він».
Після прослуховування біографічної довідки митця, учням потрібно відповісти на питання: «Що спільного у мене з письменником?». (Під час вивчення біографії Василя Симоненка у 5 класі на уроці української літератури).
Методична система «Щоденні п'ять» дає великі можливості для формування потрібних навичок учню з інтелектуальними порушеннями з метою соціалізації його в сучасному житті.